|
KØBMANDSBUTIKKEN PÅ SKOVBAKKEN
I 1955 overtog min mor købmandsbutikken på Skovbakken. Købmand Johannes Pedersen, som havde lejet butikken indtil da, flyttede ud til Kregme, hvor der var bygget en ny købmandsforretning på Thorsvej. Min far fortsatte derefter alene med butikken i Nørregade. Skovbakkens kolonialhandel var en noget mindre butik end den i Nørregade. Der var kun en kommis og en elev samt en bydreng og en ufaglært dame som ekstra hjælp. Min mor arbejdede hele dagen i butikken. Hun havde til gengæld hjælp i huset af en ung pige. Lærling Mogens Lorenz, en kommis
ved navn Larsen Kunderne til butikken boede alle sammen på Skovbakken. De fleste arbejdede på Stålværket eller DFJ. Mange af de faste kunder købte på bog. Det vil sige, de havde en sort bog A5 format hvor alt det de købte, blev skrevet op i. Så betalte de, når de fik deres ugeløn. De få som var på månedsløn betalte kun en gang om måneden. Der var ikke den store forskel på de to købmandsforretninger, når vi ser bort fra grovvarerne, som vi jo ikke havde nogen af på Skovbakken. Men vi havde jo heller ikke bønder som kunder. Mor, Mogens og Rie Al øl og vand var nede i kælderen. Så hver gang nogen skulle have øl eller vand, skulle man rende ned i kælderen for at hente det. Nogen gange måtte man rende ned i kælderen op til flere gange på samme ekspedition. Vi havde ingen form for selvbetjening. |
Det gamle skilt til budcyklen Ved højtiderne jul, nytår og påske var der meget travlt. Så hjalp jeg med at køre varer ud. Jeg havde en Vespa scooter 125 m3 med sidevogn, hvorpå der kunne stå op til 4 købmandskurve. Bydrengen kunne kun have en kurv af gangen på sin budcykel. Vi solgte rigtig meget Rich's og Danmark's, det er erstatningskaffe. De fleste kunder blandede rigtig kaffe med en ½ del erstatning. Kaffen var rationeret frem til 1954, men helt frem til engang i tresserne blev der solgt erstatningskaffe. For som kunderne sagde! Vi er jo vant til den smag. De cigaretmærker der blev solgt mest af var Corner, North State, King's og Bridge's. De kostede 1,85 kr. for en pakke med 10 styk. Eiffel kunne købes i 5 styks pakker til 1 kr. |
I LÆRE SOM TØMRER
September 1956 begyndte jeg som tømrerlærling hos Jensen og Larsen i Vognmandsgade i Frederiksværk. De havde øgenavnene Klamp og Splint. Lars Jensen var Klamp og Erik Larsen var Splint. Foruden de to mestre var der maskinsnedker Hans Larsen, og en snedker som hed Hans Hansen, samt ældste lærlingen Ole Ryberg. Til firmaet hørte der en gammel topersoners Ford. I det udvendige bagagerum kunne der være brædder og tømmer. Det kunne også hænde at en lærling eller to fik plads i det udvendige bagagerum. Det kunne blive en kold tur, hvis det var vinter, og vi skulle langt. Efteråret 56 var jeg med til at bygge et par statslåns huse i Hundested. Der var mangel på byggematerialer, så der blev brugt træbeton til inder- og ydervægge. Senere hørte jeg, at nogle drenge havde skudt pile gennem væggene med en flitsbue. For det meste arbejdede vi i Frederiksværk og omegn. Transporten af værktøj og materialer foregik for det meste med en tohjulet trækvogn. Hjulene var 1 meter høje træhjul beslået med jernbånd, så når vi to lærlinge trak vognen gennem byens gader, kunne det høres langt væk. Trælasten havde en traktor med anhænger, som de kørte materialer ud med. Når vi manglede noget ude på byggepladsen, blev vi lærlinge sendt af sted på vores cykler efter både brædder, søm og skruer. Af elektrisk håndværktøj havde vi kun boremaskinen. I 1957 fik vi en elektrisk stiksav. Den brugte vi til at skære krydsfinér og spånplader med. Når vi byggede i et sommerhusområde, var det ofte, at der ikke var noget byggestrøm. Men det havde nu ikke den store betydning, om der var strøm eller ej. Til daglig brugte vi sjælden elektrisk værktøj. Der var ikke meget støj på en byggeplads i halvtresserne. Når der ikke var elektricitet, brugte vi et sådan boresving. |
Der var ikke meget nybyggeri. Højest et til to nye huse pr. år. Det var mest reparationer og tilbygninger, vi lavede. Vi lavede mange toiletter og badeværelser. På den tid var det meget almindeligt med lokum i gården, og badeværelset var et vaskefad i køkkenet. De gamle tømmerkonstruktioner såsom kele, grater, kviste, tapper, nagler og franske låse lavede vi stadig på det tidspunkt. Et hus som indeholdt det hele var Kørelærer Andersens hus på Hanehovedvej nr. 76 Kvartsvingstrapper, flagstænger, skabslåger, døre, forsatsvinduer og hele køkkener lavede vi også. Arbejdstiden var fra kl. 6.30 til 16. Om lørdagen arbejdede vi til kl. 12. Efter normal arbejdstid om lørdagen skulle vi lærlinge rydde op på værkstedet. Det kunne godt tage et par timer, og de timer fik vi ingen betaling for. En samlet arbejdstid for os lærlinge var ca. 50 timer. I vinterhalvåret gik jeg på teknisk skole fra 1. oktober til 1. april. Jeg gik 4 aftener om ugen mandag-onsdag fra kl. 17 til 19 og tirsdag-torsdag fra kl. 17 til 21. Om vinteren havde vi lærlinge altså en samlet skole og arbejdstid på 62 timer om ugen. Som første års lærling fik jeg 19 kr. om ugen. Da jeg 5 år senere var udlært, var min løn 75 kr. om ugen. Min timeløn som tømrersvend var i 1961 4,75 kr. Nu var arbejdstiden kun 44 timer, det gav en ugeløn på 209 kr. I de sidste år af min læretid kom der en del nye byggematerialer bl.a. gipsplader, som var en erstatning for de meget brandfarlige celotexplader- Rockwool i stedet for glasuldsmåtter. Glasuldsmåtterne var dengang papirmåtter med en tykkelse på 20-30 mm. De indeholdt helt hvide glas tråde, som kløede over hele kroppen, når man arbejdede med det. Vi havde ingen støvmasker og høre" værn fandtes heller ikke. Der kom også vinylgulvfliser i stedet for linoleum. Den sidste vinter 1960-61 gik jeg på bygningskonstruktør- skolen i København. De første par måneder boede jeg hos min faster Grethe i Herlev. Senere tog jeg toget hver morgen fra Frederiksværk station kl. 5.15 til Østerport. Skolen var fra kl. 8 til 16. Den 1. april 1961 fik jeg mit svendebrev. |
OM FREDERIKSVÆRK Stålværket er den virksomhed, der gennem årene har givet flest arbejdspladser til byen. I 1940 blev byggeriet af værket påbegyndt. Maj 1942 ankom den første ladning skrot, og i august begyndte man den egentlige produktion. Der har i lange perioder arbejdet mere end 2000 personer. Værket har på mange måder haft stor betydning. Det har været førende med udvikling af emner til den danske jernindustri og har været medvirkende i mange af de store omstillinger, der er sket i andre dele af det danske erhvervsliv. F.eks. har værkets udvikling og fabrikation af den specielle tentorstål været med til at armere store dele af de danske betonkonstruktioner.
I 1956 fejrede byen sit 200 års jubilæum med en stor byfest og et historisk optog gennem byens gader. Byen fik sine købstads- rettigheder den 1. april 1907. Så i år 2007 kan vi fejre endnu et rundt jubilæum. |
Byen er kendt for sine to kanaler, som samles til een og går i gennem skoven op til Arresø. De to billeder nedenunder er fra Frederiksværk Havn. Det til venstre er Fr.værk Kulimport, og til højre er det et motiv fra indsejlingen til havnen. Kendte borgere: Jeg har skrevet lidt om nogle få af byens borgere. Du kan klikke på deres navn for at se tekst og billeder.
|
HISTORISK BEGIVENHED
Olympiaden i Rom 1960
|
10 TING SOM IKKE VAR DER
|
|