ILULISSAT - JAKOBSHAVN

Retur til Grønland

Billedoversigt:

Lørdag kl. 11 lander vi på Jakobshavns flyveplads. 10 minutter efter er vi på vej i en taxa. Vi kører de ca. 3 km ind til byen. Her skal vi bo på øverste etage i et værelse med adgang til stue og køkken samt en stor terrasse mod syd og vest. Pris kun 800 kr. pr. døgn.
Allerede på første dagen fik vi fotograferet nogle af de planter, som vokser i byen.

Søndag var vi til gudstjeneste og barnedåb i den gamle kirke. Grønlænderne er rigtig gode til at synge, de synger helt klart og tydeligt uden forsanger eller nogen form for musik.
Senere på dagen tog vi på vores første vandretur i fjeldet. Der var mange små fluer og lidt myg. Vi havde ingen flue- net, men det husker vi næste gang.

Mandag var den eneste dag med regn. Vi benytter dagen til at gå på museum og butikker. Ud på eftermiddagen klarede det noget op, så vi besøger Tom Fussing. Han er meget planteinteresseret. Han har 63 forskellige grønlandske planter i sin have. Han gav os flere gode tip om, hvordan vi kunne kende de forskellige grønlandske arter.

Tirsdag: Se Ilimanaq/Claushavn.

Onsdag gik turen til Kællingekløften, som ligger ved Sermermiut helt ud til de store isfjelde. Vi fandt rigtig mange planter på denne tur, og vi fik brugt fluenettet for første gang.

Torsdag: Se Oqaatsut/Rodebay.

22. juli

Petrines hus
Her bor vi på det højeste punkt i byen med en dejlig
 udsigt ud over vandet mod øen Disko.

----------------------------

Fredag blev til en tiltrængt hviledag. Vi gik en lille bytur og sent på natten pakkede vi vores kufferter og rygsække.

Lørdag kl. 7 fløj vi fra Jakobshavn mod Sønderstrømfjord, og kl. 11.10 fløj vi videre til København, hvor vi landede kl. 19.30.

Der kommer flere og flere turister til Grønland især til Jakobshavn, som må betegnes som turismens højborg. Priserne er for nedadgående på grund af den meget konkurrence. En fly-billet koster 4.900 kr. tur-retur. Vores overnatning kostede i Jakobshavn 800 kr. pr. døgn for os begge. Overnatningen i Sønderstrøm kan blive både dyrere og billigere, alt efter hvilket sted man vælger.
Spiser du ude, så er prisniveauet lidt højere end i Danmark. En almindelig øl koster i butikken 14 kr. og en Carlsberg porter koster 23 kr. Rødvin koster ca. 100 kr. for 3/4 liter. Men kød og fisk er billigere end i Danmark.

29. juli

KLIK PÅ ET BILLEDE OG SE DET I STORT FORMAT
22. juli - Cerastium alpinum 22. juli - Saxifra tricuspidata 22. juli - Polygonum viviparum 22. juli 22. juli
Fjeld- hønsetarm Tornet stenbræk Topspirende pileurt På vej ned mod havnen Jakobshavns fodboldbane
23. juli 23. juli 23. juli 23. juli 23. juli
Den gamle kirke Pigen fik navnet Dorthe Der blev også døbt 2 drenge Efter gudstjenesten går vi på vores første plantetur i fjeldet. Der er 6 tusinde hunde i en by med kun 5 tusinde mennesker.
23. juli - Cerastium arcticum 23. juli - Saxifraga tricuspidata 23. juli - Stellaria longipes 23. juli - Phyllodoce coerulea 23. juli - Rhododendron palustre
Arktisk- hønsetarm Tornet stenbræk Stilk- fladstjerne Blålyng Mose- post
23. juli - Saxifraga nivalis 23. juli - Pyrola grandiflora 23. juli 23. juli 23. juli - Viscaria alpina
Sne- stenbræk  Storblomstret sommerkonval Det er søndag, så der er mange grønlændere på fjeldet.  Udsigt over Isfjorden  Alpe- tjærenellike
23. juli - Pidicularis lapponica 23-24. juli 24. juli 24. juli 24. juli
Laplands- troldurt Udsigt fra vores terrasse Søndag kl. 24 Vi besøger en tørvehytte Der er sovebrikse på de 3 vægge. Komfur/køkken
24. juli 24. juli - Saxifraga cernua 24. juli - Saxifraga cernua Onsdag
en tur til
Kællingekløften
26. juli - Polygonum viviparum
Udgang Knop- stenbræk Knop- stenbræk Topspirende pileurt
26. juli - Salix arctophila 26. juli - Eriophorum angustifolium 26. juli - Tofieldia pusilla 26. juli 26. juli - Ranunculus lapponicus
Tundra- pil Smalbladet kæruld Fjeld- bjørnebrod Vi nærmer os kællingekløften.
Der står massevis af Pyrola i forgrunden.
Laplandsranunkel
26. juli 26. juli 26. juli - Campanula gieseckiana 26. juli - Viscaria alpina 26. juli
Kællingekløften Sax. + udsigt Grønlandsk blåklokke Alpe- tjærenellike Ung snespurv
--------------------------------
Morfar Tom har en flot og spændene have med mange forskellige planter. Han lærte os noget om Knop- stenbræk og Fjeld- hønsetarm.
Tom bor overfor
politistationen
i den sydlige
del af
Ilulissat
29. juli
Mormor, morfar Tom, mor Carla og far "Lineo" Hans. 2 x Tom Fussing

Jeg fik ikke fotograferet Tom og hans have, derfor har jeg lånt 2 billeder fra Toms barnedåb.

Kære Carla og Hans
Jeg håber ikke, at det gør noget, at jeg har lånt de 2 billeder.