OQAATSUT - RODEBAY

Retur til Grønland

Billedoversigt:

Tidlig torsdag morgen kl. 8 sejler vi med rutebåden til Rodebay, hvor der bor 50 mennesker og 200 slædehunde. Vi har kun købt en enkelt billet, da det er meningen, at vi skal gå tilbage til Jakobshavn. Kl. 9 er vi fremme ved Rodebays klipper. Vi springer i land og går straks op til butikken, som indeholder det lokale postkontor. Efter en nærmere gennemgang af deres frimærkebeholdning og opkøb af sjældenhederne, går vi videre til stedets restaurant, som heder H8. Her får vi en kop kaffe med kage, før vi forsætter på vores 23 km lange vandring mod Jakobshavn.

Der var ingen fast vej eller sti, vi kunne følge, kun nogle hvide mærker/sten, som var afsat med ca. 200 meters mellemrum. Ruten gik gennem vandløb, moser og bjergtoppe. De første 4 timer var der rigtig mange små fluer. Vi måtte beholde flue- nettet på, medens vi spiste vores frokost. På den sidste del af turen begyndte det at regne, og så forsvandt fluerne.

27. juli - Med båden M/S SMILLA til rejsens bedste tur. Men jeg gør det ikke igen.

Det tog 7½ time at nå tilbage til flyvepladsen ved Jakobshavn. Herfra tog vi en taxa de sidste 3 km ind til byen. På turen fandt vi 7 nye arter blandt andet loiseleuria, pinguicula og cassiope. Så på trods af, at turen var temmelig anstrengende, så var det hele besværet værd.

27. juli - ERHVER: Fiskeri, fangst, turisme.

KLIK PÅ ET BILLEDE OG SE DET I STORT FORMAT
27. juli 27. juli 27. juli 27. juli 27. juli - Pyrola grandiflora
Postkontoret Restaurant H8 Der er ingen veje, men dette køretøj kommer frem over alt i byen. Vi skal venstre om kirkegården  for at finde den første afmærkning Storblomstret sommerkonval
27. juli - Saxifraga caespitosa 27. juli - Loiseleuria procumbens 27. juli 27. juli - Cystopteris fragilis 27. juli
Tue stenbræk Kryblyng  Humøret er højt selvom fluerne er mange. Skør bægerbregne Efter 2 timer kan vi se Breddebugt. Vi skal op over fjeldet på den anden side af bugten.
27. juli - Saxifraga paniculata 27. juli - Pinguicula vulgaris 27. juli - Cassiope tetragona 27. juli 27. juli - Cassiope hypnoides
Klippe- stenbræk Almindelig Vibefedt Kantlyng

Der er ingen signal på mobilen

Moslyng

Vi ringer efter
en taxa.
27. juli - Papaver radicatum De sidste 2 billeder er taget tæt ved flyvepladsen. 27. juli - Potentilla nivea Hurra! Vi har nået målet efter 7½ time over stok og sten.